Google PlusFacebookTwitter

Vem bör undvika kött?

By on Okt 3, 2018 in Gards |

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

Kött innehåller viktiga näringsämnen som för oss människor, ämnen som är viktigt att människor får i sig, bland annat protein och järn. Men det finns också vissa restriktioner som kan vara bra för alla att tänka på. Kött i för stor mängd sägs inte vara så bra och det är viktigt att tänka på varifrån köttet kommer. Ens egen hälsa och vikt spelar stor roll i hur pass mycket kött man behöver, eller man kan äta, utan att få några biverkningar. Dessutom bör vissa åldersgrupper eller så kallade riskgrupper se upp med vilken typ av kött de stoppar i sig, samt hur det är tillagat.

Enligt Livsmedelsverket bör man inte äta mer än 500 gram rött kött i veckan. Framförallt bör man vara extra försiktiga med charkuterier. Till rött kött räknas både gris, lamm, get och nötkött, och även viltkött såsom älg och rådjur.

Barn, gravid eller överviktig

Anledningen till att man bör tänka extra på charkuterikonsumtion är att denna typ utav kött ofta är konserverade på olika sätt eller behandlade med nitrit. Nitrit används i motverkande syfte mot bakterier i maten, samt ökat hållbarheten. Dock så sägs för stora mängder utav nitrit vara giftigt. Det sägs att ämnet kan framkalla methemoglobinemi, ett allvarligt tillstånd när syretransporten i vårt blod försämras. Det finns även debatter där det sägs att dessa ämnen leder till en förhöjd cancerrisk. De som framförallt bör vara försiktiga när det gäller konsumtion utav varor behandlade med nitrit är små barn, då dem enklare drabbas utav just methemoglobinemi.

En utav nackdelarna med just kött är att vissa typer kommer med en medförd risk av bakterier och parasiter, som inte alla magar kan klara av. Framförallt gäller detta rått kött, men även skivade smörgåspålägg och gravat, kallrökt eller torkat kött, såsom salami och skinka. Dessa restriktioner gäller framför allt för gravida kvinnor. Dock så är det viktigt att man, även som gravid, får i sig alla viktiga näringsämnen som finns i kött. Man bör därför välja mellan andra alternativ eller lära sig hur man kan tillaga köttet för att vara säker på att bakterierna dör.

Dietisternas rekommendationer

Många dietister runtom i Sverige är enade om att man bör undvika kött så gott som det går, särskilt under somrarna då det för många vankas grillsäsong och köttkonsumtionen ökar drastiskt. Detta på grund av forskningar som säger att för mycket kött kan leda till cancer i tjocktarmen. Dessutom innehåller rött kött mängder utav mättat fett, som inte är bra att äta för mycket av. Minskad konsumtion av mättat fett minskar även risken till hjärt- och kärlsjukdomar. Därav bör personer i en högre riskgrupp för dessa sjukdomar vara försiktiga när det gäller denna typ av kött, som exempelvis bacon och korv. Är man till exempel överviktig så är det bättre att istället äta mer fiberrik kost och omättade fetter, som finns i bland annat kyckling.

Ett bra alternativ för alla som vill vara mer försiktiga när det gäller konsumtion av kött är att välja ekologiskt och närodlat kött. Då får man garanterat kött med mindre kemikalier och tillsatser, dessutom vet man att djuren tas om hand om där de kommer ifrån. Det finns studier som tyder på att ekologiskt kött innehåller högre halt utav nyttiga omega-3 fettsyror, detta på grund av att djuren äter mer gräs än kraftfoder.