Google PlusFacebookTwitter

Varför kött är bra för dig

By on Apr 3, 2018 in Gards |

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

Äter vi för mycket rött kött? Det är en fråga som har vuxit fram under de senaste årtiondena. Men faktum är att rött kött innehåller massor med positiva näringsämnen som vår kropp behöver. Vad då undrar du? Jo. Rött kött som nötkött, griskött och lammkött kan spela en viktig del i en hälsosam balanserad kost då de har högt näringsvärde. Det betyder att de innehåller flera olika ämnen i relativt liten del mat. Kött är också proteinrikt. Det bidrar även med mineraler vitaminer bl.a. zink och järn. Det innehåller även viktiga B-vitaminer som vitamin B12 vilket inte finns naturligt i många vegetariska rätter.

Protein, järn & zink

Kött innehåller massor med protein vilket hjälper till att öka mättnadskänslan och fyller upp din mage under en längre period. Det gör att proteinrik mat är ett utmärkt sätt om du vill kontrollera din vikt för att inte gå upp eller ned i vikt. Kött innehåller även järn vilket är en viktig mineral för att producera röda blodkroppar. En brist på järn i sin kost är ett stort problem för många som inte äter tillräckligt med kött. Vissa grupper av befolkningen har en högre risk att få järnbrist på grund av deras bristfälliga intag av järn. Över en fjärdedel av kvinnor i åldern 19–64 i Sverige skulle behöva ta järntillskott på en vardaglig basis för att hålla sig hälsosamma. Den typen av järn som du hittar i rött kött absorberas enklare av kroppen än järn som kommer från andra typer av kost som nötter, frön, och olika typer av grödor. Rött kött innehåller även zink vilket är viktigt för ett funktionellt immunsystem, för att bibehålla tillväxt i kroppen och för att läka sår och hjälpa med fertilitet. Rött kött innehåller massor med zink och vi får ungefär 30% av vårat rekommenderade dagliga intag av zink från kött.

Andra vitaminer och mineraler

Rött kött innehåller också andra vitaminer och mineraler som kalium och selen. Selen är en utmärkt antioxidant som har kopplats till att reducera risken för att få en hjärt- och kärlsjukdom och olika typer av cancer. Rött kött innehåller flera olika B-vitaminer. Till exempel innehåller det B3, B6 och B12 vilket är en vitamin som inte finns naturligt i vår kost. Den är viktig för att producera röda blodkroppar, för att hjälpa till med tillväxt av kroppen och att ge oss energi i kroppen. Det har också kommit uppgifter om att vitamin D är en supervitamin som ger oss massor av energi.

Fett

Det finns flera olika typer av fett och andelen fett i rött kött har reducerats markant under de senaste årtiondena. Idag är andelen fett i rött kött betydligt lägre än vad många tror. Det har åstadkommits genom olika uppfödningstekniker och nya tekniker som skär bort mer fett vid slakteriet. Skuret rött kött innehåller generellt runt 4,3% fett, medan skuret griskött innehåller runt 4% fett och skuret lammkött innehåller runt 8% fett. Det går att jämföra med till exempel ost som innehåller över 34% fett.