Google PlusFacebookTwitter

Näringsskillnader mellan rött och vitt kött

By on nov 3, 2018 in Gards |

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

Rött och vitt kött skiljer sig inte åt bara via utseende och smak, utan framförallt via deras olika näringsinnehåll. Vill man åt en hälsosam kost bör man variera sina måltider noggrant och se till att man får i sig de viktiga proteiner och vitaminer som kroppen behöver. Rött kött innehåller en stor mängd utav dessa viktiga näringsämnen, men vad är då skillnaden mellan rött och vitt kött? Det är inte alla som tycker om att äta alla sorters kött, vissa föredrar bara vitt kött och somliga äter bara fisk. Här kommer en kortare beskrivning av skillnaderna mellan de olika typerna utav kött som man lägger på måltidstallrikarna.

Fisk, fågel eller mittemellan

Det är mängden syrebildande protein, så kallast myoglobin, som har den största betydelsen för vilken färg köttet har. Nötkött, till exempel är rödare än fläskkött, och innehåller därför en större mängd myoglobin. Till rött kött räknas nöt, gris, lamm, get och viltkött. Även strutskött, räknas som rött kött. Rött kött är rikt på både protein, vitaminer och järn, som allihop är viktiga för kroppens immunförsvar och människans välmående. Dock så innehåller rött kött betydligt mer fett än vad vitt kött gör. Samtidigt är det vanligt att vissa typer av kött, framför allt charkuterier, behandlas med nitrit eller konserveras på olika sätt. Det är dessa typer utav konserveringsmedel som sägs bidra till ökad risk för cancer, om man får i sig för stor mängd. Det finns ingenting dokumenterat om att vitt kött skulle göra detsamma.

Till vitt kött räknas kött från fågel, som kyckling och kalkon, och fisk. Dessa är också mycket rika på protein, framför allt kyckling som innehåller mer protein än vad rött kött gör. Dock så innehåller det inte lika mycket järn. Kyckling är också rikt på B-vitaminer, samt fosfor och selen som båda är livsnödvändiga grundämnen.

Fisk med nyttiga fetter

Fisk har ett väldigt nyttigt kött, så pass att Livsmedelsverket rekommenderar att man ska äta det upp till tre gånger i veckan. Fisk är en bra källa till jod och selen, även till vitaminer som D-vitamin och vitamin B12. Dessutom innehåller det protein. Mängden utav dessa näringsämnen varierar såklart beroende på vilken fisk man äter, därför rekommenderas även variation i fisksorter. Fetare fisk, som exempelvis lax, sill och makrill, är rika på de nyttiga Omega-3 fetterna EPA och DHA. Dessa sägs kunna minska riskerna för hjärt- och kärlsjukdomar.

Vitt kött föredras utav många då det finns forskning som menar att för mycket rött kött kan leda till cancer i tjocktarmen och hjärt- och kärlsjukdomar. Undersökningar menar på att en kosthållning med mer vegetariskt föda, med inslag av fisk och kyckling, nästintill halverar risken till att utveckla tarmcancer.

Kött är i allmänhet naturliga råvaror och är inte onyttigt så länge man inte äter en överdriven mängd utav det. Kan man, och tycker om olika sorters kött, så bör man försöka blanda intaget utav de olika varianterna av kött så ofta som det går. Detta för att få i sig de viktiga näringsämnena som finns i båda typerna.