Google PlusFacebookTwitter

Näring i kött

By on nov 3, 2018 in Gards |

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

Kött är ett näringsrikt livsmedel som innehåller lite av varje som kroppen behöver för att fungera. I kött hittar man en rad vitaminer, mineraler, fett och protein som tillför kroppen energi och skapar mättnadskänsla.

Enligt Livsmedelsverket utgör kött ungefär 15 till 30 % av svenskens intag av mineralerna zink, järn och selen samt vitamin B12 vilka alla är absolut nödvändiga för kroppen. Just järn är det faktiskt ganska vanligt att människor i Sverige har brist av, vilket kan leda till trötthet och darrningar. Generellt sett kan man säga att ju mörkare köttet är, desto mer järn innehåller det. Därför kan man konstatera att nöt- och viltkött innehar mer järn än till exempel kyckling och fläskkött. Man kan skilja på två olika sorters järn: hemjärn och icke-hemjärn. Den förstnämnda finns i kött och är lättare för kroppen att tillgodogöra sig. Icke-hemjärn är det som finns i vegetabilier och är svårare att ta upp. Om man vill maximera sitt järnintag så är blod- och inälvsmat det mest effektiva. Det kan till exempel vara blodpudding eller lever. Steker man det i gjutjärnspanna kan man utöka järnupptaget ytterligare eftersom att materialet i pannan släpper av en del järn under tillagningsprocessen.

Hur proteinrikt är köttet?

Det är inte bara mängden järn som gör det animaliska livsmedlet speciellt, det är också den rika proteinhalten. Om man tänker sig en tallrik som det ligger en bit kött på, till exempel en fläskkotlett eller en pepparstek, som är uppdelad i fem lika stora delar, så består en av femtedelarna av rent protein. Sammansättningen av ett rikt näringsinnehåll och mycket protein gör köttet till ett starkt livsmedel, just proteinet är viktigt för att bygga och bibehålla muskulatur, men köttet har en konkurrenskraftig utmanare: baljväxten. Man hittar faktiskt långt mycket mer protein per 100 gram i exempelvis sojabönor, jordnötter eller pumpakärnor. I nötkött finns 22 gram protein per 100 gram, i fläskkött 17 gram, jämfört med pumpafröet som har 25 gram, jordnötens 26 gram och sojabönans hela 34 gram.

Men hur mycket protein behöver en människa då? Det varierar på hur mycket man rör på sig under dagarna samt om man tränar. En som har ett stillasittande yrke behöver ungefär 50 – 70 gram protein per dag. Om man tränar och rör på sig så behöver man lite mer, men man behöver aldrig oroa sig för att råka få i sig för mycket. Om kroppen har ett överskott av protein som inte behövs till musklerna så omvandlas det istället till energi. Mer om detta med protein och näringsinnehåll i kött kan man hitta på: https://www.svensktkott.se/om-kott/kott-och-naring/protein-i-kott/

Varierad kost

Livsmedelsverkets rekommendation när det kommer till köttkonsumtion är ett maxintag på 500 gram kött i veckan och att konsumtionen av charkuterier, det vill säga processat kött så som skinkor och salamikorvar, bör ligga på ett minimum. Ett problem med charkvarorna tycks vara att de innehåller större mängder mättat fett än oprocessat kött. Även om skinkorna och korvarna ofta kommer från gris, så är det rena fläskköttet bättre ur fettsynpunkt än till exempel nöt och lamm eftersom det innehåller mer omättade fettsyror. Man kan i alla fall konstatera att bred forskning på området visar på att köttet är ohälsosamt för kroppen i för stora mängder. En varierad kost med både animalier och vegetabilier är det som experterna rekommenderar, näringsinnehållet till trots.