Google PlusFacebookTwitter

Kött, en fantastisk protein- och järnkälla

By on dec 3, 2018 in Gards |

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

Numera finns mängder utav kosttillskott och vegetariska alternativ som i ens kost enkelt kan bidra med, och ersätta, protein och järn. Däremot så går det icke att förglömma att en utav våra mest populära och otroligt varierande källa till dessa två näringsämnen är just kött. Kött innehåller en hög halt protein aom används för att bland annat återuppbygga våra kroppars celler. Dessutom innehåller kött många viktiga mineralämnen, som bland annat järn, selen, zink och olika B-vitaminer. Det är ett känt faktum att järn och selen enklare tas upp av kroppen när det kommer ifrån kött, snarare än när det kommer ifrån vegetabiliska rätter. Det man också lätt glömmer bort är att kött innehåller många viktiga vitaminer, som många tror kommer främst ifrån grönsaker. Kött är en naturligt ren råvara som enkelt går att hitta närproducerat, samt ifrån ekologiska och så kallade ”gröna gårdar”.  Den svenska produktionen av kött, och övriga livsmedel, ger en betydligt lägre miljöpåverkan än många andra importprodukter. Idag ligger stort fokus på att föda upp friska djur och allting går enligt djurskyddslagen, som utformats av Jordbruksverket.

Som oftast får man i sig alla de viktiga näringsämnena som kroppen behöver ifall man håller sig till en allsidig och varierad kost. Väljer man att utesluta ett livsmedel ur sin kost, exempelvis kött, så är det viktigt att se till att det ersätts med ett livsmedel som bidrar med samma näringsämnen. Många vegetarianer och veganer behöver äta kosttillskott för att kompensera för de vitaminer och mineraler de går miste om genom att utesluta kött.

Kroppens viktigaste näringsämnen

Protein är kroppens byggstenar och ett utav kroppens absolut viktigaste näringsämnen. Namnet protein kommer ursprungligen ifrån ett grekiskt ord, ”proteos”, som betyder ”den viktigaste” eller ”den första”. Det hjälper oss bland annat att bygga upp celler men även att bilda hormoner och enzymer i våra kroppar. Enligt Livsmedelsverket bör 10-20 procent utav de kalorier vi stoppar i oss komma ifrån proteinkällor för att kroppen ska få i sig den mängd som behövs. Protein är viktigt för immunförsvaret och kroppens funktion. Inte minst är det viktigt med protein efter ett tungt träningspass då kroppen behöver extra hjälp att bygga upp och reparera musklerna. Detta näringsämne fungerar som en transportör i kroppen, som hjälper kroppen att ta upp andra näringsämnen ifrån maten, samt hjälper mättnadskänslan.

Järn

Järn är ett ämne som är viktigt för kroppen då det hjälper kroppen att bilda hemoglobin, ett ämne som transporterar syre i blodet i kroppen. Järn är ett ämne som kroppen ej kan tillverka själv och därför är det extra viktigt att se över sin kost så att man får i sig en lagom dos varje dag. Mängden järn man behöver få i sig varierar beroende på kön och ålder, men för en vuxen människa bör intaget ligga på ungefär 12-18 milligram per dag. Järnbrist är som vanligast bland exempelvis menstruerande kvinnor och blodgivare, men även hos dem som äter endast vegetarisk och vegansk kost. Den mest järnberikade maten är blod- och inälvsmat som till exempel blodpudding eller lever, men även kött, fisk och ägg är berikade med detta näringsämne.