Google PlusFacebookTwitter

Fördelar med kött

By on Jan 7, 2018 in Gards |

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

Då dagens trend är fokuserad om att byta ut allt kött mot veganska alternativ, börjar idén om att äta kött (till stor del av skräckberättelser om rött kött) att tappa mark runt om i Sverige. De flesta anser idag att äta grönsaker och frukt räcker gott och väl när det kommer till deras vardagliga kost samtidigt som de anser att plantbaserat protein är ett bättre och säkrare alternativ än animaliskt protein. Alla håller inte med om det. Och i den här artikeln vill vi reda ut några av missförstånden och fördelarna med att äta kött.

Protein, protein & protein

Kött innehåller stora mängder protein och det är ett av de huvudsakliga ämnena vår kropp behöver för att må bra och för att växa. Då protein är sagt att stärka och förbättra vår generella hälsa och allmänna hälsotillstånd finns det andra fördelar med protein som att reparera och bygga ny kroppsvävnad, samt att producera antikroppar som skyddar kroppen mot infektioner och genom det stärker kroppens immunförsvar. Men det viktigaste av allt är att kött innehåller samtliga aminosyror som kroppen behöver, vilket gör det till en av de bästa källorna av protein som finns. Idag finns det många källor till protein och visa hävdar att baljväxter innehåller samma mängd protein som kött. Men det är viktigt att komma ihåg att det finns olika typer av protein som tas upp på olika sätt av kroppen. Och kött erbjuder det protein som är bäst för vår kropp.

Rikt på vitaminer och mineraler

Få livsmedel innehåller lika mycket vitaminer och mineraler som kött. Här hittar du järn, zink och selen. Samtliga av de tre är viktiga komponenter som hjälper din kropp att må så bra som möjligt. Faktum är att de även påverkar andra mineraler. Ett bristtillskott på zink hämmar till exempel kroppens förmåga att ta upp fosfor. Så att genom att få i dig de mineralerna och vitaminerna hjälper du även kroppen att producera andra ämnen som den behöver. Även om det finns vitaminer och mineraler i många baljväxter så är näringstätheten inte lika stor som i köttprodukter. Men man ska inte glömma bort att det finns väldigt många viktiga näringsämnen i grönsaker och frukt också. Det absolut viktigaste är därför att man har en balanserad kost för att få i sig allt det man behöver.

Vitaminer, och ännu mer vitaminer

Vitaminer, och ännu mer vitaminer

Men det finns ännu fler vitaminer som kött innehåller. Till exempel vitamin A, B och D som är vanligt förekommande i kött. Inte bara hjälper de vitaminerna att hjälpa dig ha en bra syn, starkare tänder och starkare ben, men det stärker också det centrala nervsystemet och genom det gör dig mentalt starkare och gladare. Ett annat förmåga kött har på ditt välmående är att det gör in hud full av lyster. Det är även viktigt att komma ihåg att olika typer av kött innehåller olika näringsämnen. Vad du får från nötkött och kalvkött är inte desamma som du får från griskött till exempel.