Google PlusFacebookTwitter

Bör vi äta mer kött?

By on Feb 19, 2018 in Gards |

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

Under mer än två miljoner år var vi människor primärt köttätare. Det är endast under de senaste tio tusen åren som vår diet har förändrats då vi lärde oss att bruka jordar och odla spannmålsprodukter. Men är det bättre för oss att äta mer spannmål, baljväxter och andra vegetariska komplement än kött? Under de senaste tio tusen åren har vi blivit allt mindre och fått en mindre hjärna. Men en diet med allt mer spannmål och socker, har vi också sett hur vi i allt större utsträckning har fått cancer, diabetes och andra sjukdomar. Vi märker också av hur det blir allt vanligare med hudsjukdomar, hjärtsjukdomar och inflammationer i kroppen. Det finns de som inte håller med om att vi bör äta mindre kött. Våra gener utvecklades långt innan jordbruksrevolutionen då vi inte bara åt kött, utan gjorde det entusiastiskt. Lägg även till att vi människor har förändrats med mindre än 0.02% under de senaste 40 000 åren. Våra kroppar är helt enkelt programmerade för att fungera optimalt med en kost som består av kött, och den programmeringen har inte förändrats.

Skapade på det sättet

Vi är helt enkelt skapade av naturen att äta kött, och våra kroppar är designade på det sättet. Våra tänder är utvecklade för att kunna tugga ner köttet, och vår kropp och mage för att bryta ner köttet i de beståndsdelar vi behöver för att fortsätta leva. Om vi var menade att enbart leva på vegetarisk kost, skulle vår matsmältningsförmåga likna den av en ko, med fyra magar och förmågan att bryta ner växter till de näringsämnen vi behöver. Den nedåtgående generella hälsan i jordens som tar sig uttryck idag fanns inte vid tiderna då grottmänniskorna levde av kött, grönsaker, fisk, nötter, frön och frukter. I ett jägar- och samlarsamhälle fick vi ungefär 45–65% av vår energi från animaliska produkter – och sjukdomar som är allt vanligare idag som hjärtsjukdomar, fetma, och typ 2-diabetes fanns inte som ett problem. Med en introduktion av spannmålsprodukter har vi sett hur de sjukdomarna har blivit ett allt vanligare problem.

Blodsocker

Kött hjälper även blodsockernivåerna att hålla sig stabila genom dess fett och höga proteinnivå. En jämn blodsockernivå är viktigt för att undvika typ 2-diabetes så väl som andra kroniska sjukdomar. Det hjälper även att hålla energinivåerna stabila och skapar en känsla av mättnad mellan måltiderna, vilket minskar ohälsosamt småätande. Med en stabil blodsockernivå är du mindre benägen att sukta efter de fettrika och ohälsosamma godsakerna mellan dina måltider.

Rikt på protein

Du kan träna så mycket du vill och försöka bygga upp muskler, men om du inte sköter ditt näringsintag på ett korrekt sätt så spelar det ingen roll hur mycket du tränar. Då kan du lika gärna släppa ditt träningsschema och börja med långdistanslöpning istället. Du måste ge rätt bensin till din kropp för att kunna reparera dina muskler efter att du har tränat dem för att nå resultat. Du kan självklart ta proteintillskott, men den bästa källan för protein är kött. Kött innehåller också vitaminer och mineraler bl.a. zink vilket hjälper musklerna att reparera sig själva, och järn vilket ger dig mer energi och hjälper mot trötthet. Kött innehåller även kreatin vilket är ett naturligt ämne som hjälper musklerna att återhämta sig efter träning. Men om kötts viktiga – eller snarare livsviktiga – roll i muskeltillväxt inte var nog, så hjälper kött också att förbränna fett. Kött har en effekt som genom dess höga proteininnehåll bränner ungefär 30% av kalorierna under matsmältningen. Medan kolhydrater enbart bränner ungefär 4% under matsmältningen.